盛情点击

Wednesday, March 28, 2012

买Gardenia = 支持污桶

(转载)

gardenia vs massimo1 Gardenia VS Massimo? Unsur Perkauman Sudah Sampai ke Peringkat Tidak Munasabah?

Erm….macam mana kami nak mula kan ya? Okey….sebenarnya kami dah terima banyak email-email berkenaan isu Gardenia VS Massimo. Yang pada mulanya, kami tidak berapa ambil pusing. Tetapi apabila satu demi satu email-email daripada pembaca menghantar email-email yang lebih kurang sama sahaja “rentak penyampaiannya”, kami akhirnya terpanggil untuk membuka ruang perbincangan mengenai isu ini.

Ya…hari ini kita bercerita pasal roti. Kita bukan nak belajar cara buat roti, tetapi isu rasis yang dibawa-dibawa dalam produk roti itu sendiri. Pelik bukan? Tetapi….tidak mustahil untuk terjadi.

Gardenia VS Massimo : Sesiapa Sahaja Boleh Buat Email Fitnah Seperti Itu

Hanya kerana penghantar email yang boleh dikatakan secara bertalu-talu membawakan isu ini, adakah jiwa & pemikiran kita begitu mudah digugat? Bagi kami email-email seperti itu, sesiapa sahaja boleh buat walaupun mereka bukan kelompok yang sepatutnya menyertai pertarungan antara Gardenia VS Massimo.

Syarikat-syarikat besar tidak kira Massimo ataupun Gardenia takkan guna taktik yang kotor untuk melariskan produk masing-masing. Sedangkan nak buat kenyataan pun kena ada kelulusan 2,3 pengarah. Apatah lagi email atau sms fitnah seperti ini.

Dan kami merasakan kalangan yang berselindung disebalik ketuanan civil liberty ini yang sengaja memainkan isu perkauman. Pasal roti pun, boleh terselit juga isu rasis ini? Tersenyum kami dibuatnya….

Kalau cerita pasal perbandingan antara :

  • tahap kualiti roti ke
  • kualiti yang ada pada pembungkusan roti itu sendiri ke
  • dan terakhirnya penerimaan orang ramai terhadap harga yang ditawarkan ke

Kalau elemen ini diketengahkan, barulah sedap untuk diperbincangkan. Ini tidak, rasis? Kalau beginilah budaya kita, Malaysia yang kita cintai ini sukar untuk maju :

  • Rata-rata rakyatnya tidak bersatu dan tidak mempercayai antara satu sama lain.
  • Kita terlalu beremosi dan tidak berfikir secara waras walaupun cuma menghadapi situasi yang kecil.
  • Tengoklah… pasal roti pun kita nak bergaduh. Apa yang Melayu dan Cina dapat akhirnya?

gardenia vs massimo 3 Gardenia VS Massimo? Unsur Perkauman Sudah Sampai ke Peringkat Tidak Munasabah? Bagi kami penyelsaian bagi isu ini mudah sahaja. Majoriti pemain untuk industri pembuatan roti di Malaysia telah mula dipecahkan dengan ada kemasukan pemain baru yang akan sama-sama bersaing antara satu sama lain. Yang untung siapa? Kitalah sebagai pengguna mereka. Jadi, kami nasihat diri kami sendiri dan berharap yang lain juga tidak perlulah “tarik rambut” antara satu sama lain hanya kerana pembawakkan isu perkauman dalam bisnes roti ini. Sokong sahaja :

  • Pertama, mestilah HALAL
  • roti yang masih mengekalkan kualitinya
  • harga yang ditawarkan adalah berpatutan

Apabila majoriti dipecahkan dan dikecilkan, ia akan membuat antara satu sama lain perlu bekerja keras daripada biasa. Kalau tidak mampu bersaing? Kalau tidak mampu….anda yang akan akan tertinggal kebelakang. Itu sahaja…

Kalau nak diikutkan pun, sejarah Gardenia ini pada asalnya :

  • Dulu Gardenia Jenama daripada Sabah
  • Tapi selepas itu, 100% jual kepada QAF limited Singapore.
  • Pada 2001, QAF jual 30% kepada Bernas dan QAF masih lagi memegang lagi 70% pegangan saham dalam Gardenia
gardenia vs massimo 2 Gardenia VS Massimo? Unsur Perkauman Sudah Sampai ke Peringkat Tidak Munasabah?

Gardenia VS Massimo VS Hi 5 : Pertambahan Pemain Baru, Pilihan Kepada Pengguna

Ada satu lagi pemain utama dalam industri roti di Malaysia iaitu produk jenama Hi 5. Oleh itu kami senarai ketiga-ketiga sekaligus bagi status pemilik bagi jenama-jenama yang kami senaraikan di bawah ini :

  • Gardenia : 70% milik QAF Singapore & 30% Bernas (milik TWS, lagi 50% milik public KLSE.)
  • High 5 – Silverbird milik Tabung Haji sebanyak 30% & Vincent Tan (Berjaya Group)
  • Massimo – 100% Federal Flour Mill (Tan Sri Robert Kuok)

Kami ingat lagi dahulu, ada isu pasal kilang roti high 5 yang kotor dan tidak terurus. Siap pakai minyak masak keluaran Israel lagi. Silverbird siap buat kenyataan media yang semua itu fitnah semata-mata.

Walaubagaimanapun, kita tidak boleh mengharapkan semua orang akan mempunyai pemikiran yang sama. Kami tulis ini pun, pendapat kami. Tidak semestinya anda kena bersetuju. Tetapi, berpadalah untuk bersikap rasis. Apa pandangan anda pula mengenai isu ini?

P/S : Antara Gardenia VS Massimo, mana satu yang menjadi pilihan anda sekarang?

6 comments:

Anonymous said...

last year aku sudah tukar ka Massimo lo !

. said...

Massimo一面市,我就支持到现在。没有再买过“干你娘”!

卖博士 字:孔明 said...

妈的,好像很多地方都没有卖Massimo啦。。
Giant与7-11都没有看到,好像只有jusco有而已,那位老大知道那里有呀?

jb said...

Tesco,The Store都有卖!

Fair仔 said...

同样一篇文章,马来人和华人的回应是不同的。
当然那些静静不出声的多数就无从考查。。。

爱匿名 said...

Saya sedang membuat satu ujikaji mengenai roti krim jenama G. Buat sementara ini, saya telah menyimpan satu roti itu dalam bungkusan asal sejak Februari 2012. Didapati sehingga sekarang, masih tiada kesan basi dan kelihatan masih baik saja.

Siapa-siapa yang berminat, cubalah sendiri.